SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA
Yhdessä Group Oy
3412421- 2
Hautalantie 32, 60420 Seinäjoki
044 236 1151
info@yhdessagroup.fi
Asiakkaan kotona tuotettava kotihoito ja tukipalvelu vanhuksille ja vammaisille
Toimintayksikön vastaava esihenkilöt:
Lauri Kukkonen, toimitusjohtaja, perustajaosakas
Tomi Kivilompolo, hallituksen puheenjohtaja, perustajaosakas
044 236 1151
info@yhdessagroup.fi
Toimintalupatiedot: yksityiset sosiaalipalvelut
Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta (Soteri)
19.3.2024
Palvelu, johon lupa on myönnetty:
Yksityisen sosiaalihuollon rekisteröinnit sosiaalihuollon kotihoitoon ja tukipalveluihin.
Luvanvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Aluehallintoviraston rekisteröintipäätöksen ajankohta
19.3.2024
Yhteystiedot:
kirjaamo@valvira.fi
PL 210, 00531 Helsinki
Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Faksi 0295 209 700
Puhelin 0295 209 111 www.valvira.fi
Koskenranta 3, 96100 Rovaniemi
Faksi 0295 209 704
TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Toiminta-ajatus
Toiminta-ajatuksenamme on tuottaa vanhuksille, vammaisille sekä heidän omaisillensa apua ja hoitoa arjen toiminnoissa. Haluamme tuoda ja luoda ratkaisuja yksinäisyyteen. Tuotamme asiakkaan tarpeiden mukaisia palveluita asiakkaan kotiin ja kodin ulkopuolelle. Palveluitamme ovat mm. kotihoito, ystäväpalvelu, siivous, pihatyöt, asiointiapu ja digiapu. Hoidon, hoivan ja avun tarkoituksena on varmistaa asiakkaan hyvinvointi jatkuvasti. Toimimme yhteistyössä hyvinvointialueen ja alueen muiden palveluntarjoajien kanssa.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Mitkä ovat yksikön arvot ja toimintaperiaatteet?
Yrityksemme arvoja ovat laadukas tutkittuun tietoon pohjautuva palvelu ja hoito, luottamus, kunnioitus ja itsemääräämisoikeus.
Toimintaperiaatteina Yhdessä Groupilla on luoda mahdollisimman laadukas ja mielekäs arki, sekä asiakkaalle pystyvyyden tunne omien lähtökohtien mukaisesti. Yhtenä kulmakivenä pidämme viestinnän tärkeyttä omaisten, asiakkaan ja yhteistyökumppaniemme kanssa.
RISKINHALLINTA
Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Riskinhallinnan työnjako
Johdon tehtävänä on huolehtia omavalvonnan ohjeistamisesta ja järjestämisestä sekä siitä, että työntekijöillä on riittävästi tietoa turvallisuusasioista. Johto vastaa siitä, että toiminnan turvallisuuden varmistamiseen on osoitettu riittävästi voimavaroja. Heillä on myös päävastuu myönteisen asenneympäristön luomisessa turvallisuuskysymyksiä kohtaan. Riskinhallinta vaatii aktiivisia toimia myös muulta henkilöstöltä. Työntekijät osallistuvat turvallisuustason ja -riskien arviointiin, omavalvontasuunnitelman laatimiseen ja turvallisuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseen.
Riskinhallinnan luonteeseen kuuluu, ettei työ ole koskaan valmista. Koko yksikön henkilökunnalta vaaditaan sitoutumista, kykyä oppia virheistä sekä muutoksessa elämistä, jotta turvallisten ja laadukkaiden palveluiden tarjoaminen on mahdollista. Eri ammattiryhmien asiantuntemus saadaan hyödynnetyksi ottamalla henkilöstö mukaan omavalvonnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Toiminnassamme pyrimme minimoimaan riskit ja tunnistamaan etukäteen jo olemassa olevat riskit, sekä valmistautumaan niihin ennakkoon. Haluamme luoda avoimen ilmapiirin, jossa epäkohtiin kannustetaan puuttumaan ja niitä kehitetään yhdessä.
Kotonaan asuvan henkilön turvallinen asuminen kartoitetaan kuten valaistus ja ergonomia. Työntekijöiden työturvallisuuteen vaikuttavia elementtejä kartoitetaan yhdessä työterveyshuollon kanssa.
Riskien tunnistaminen
Riskinhallinnan prosessissa sovitaan toimintatavoista, joilla riskit ja kriittiset työvaiheet tunnistetaan. Henkilökunta on velvollinen kertomaan riskeistä ja havaitsemistaan epäkohdista, kirjallisesti tai suullisesti esimiehelle. Esimies on vastuussa raportoinnista eteenpäin, riskin tai epäkohdan kirjaamisesta ja siihen puuttumisesta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Riskien käsitteleminen
Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden käsittelyyn kuuluu niiden kirjaaminen, analysointi ja raportointi. Vastuu riskinhallinnassa saadun tiedon hyödyntämisestä kehitystyössä on palvelun tuottajalla, mutta työntekijöiden vastuulla on tiedon saattaminen johdon käyttöön. Haittatapahtumien käsittelyyn kuuluu myös niistä keskustelu työntekijöiden, asiakkaan ja tarvittaessa omaisen kanssa. Jos tapahtuu vakava, korvattavia seurauksia aiheuttanut haittatapahtuma, asiakasta tai omaista informoidaan korvausten hakemisesta.
Haittatapahtumat kirjataan ja käsitellään tarpeen mukaisella aikataululla. Haittatapahtumaan suhtaudutaan aina asian vaatimalla vakavuudella. Lääkehoidossa toimimme lääkehoitosuunnitelman mukaisesti.
Korjaavat toimenpiteet
Laatupoikkeamien, läheltä piti -tilanteiden ja haittatapahtumien varalle määritellään korjaavat toimenpiteet, joilla estetään tilanteen toistuminen jatkossa. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa tilanteiden syiden selvittäminen ja tätä kautta menettelytapojen muuttaminen turvallisemmiksi. Myös korjaavista toimenpiteistä tehdään seurantakirjaukset ja -ilmoitukset.
Ilmoittamme vaaralliset tilanteet ja haittatapahtumat välittömästi asiakkaan omaisille sekä muille tarvittaville yhteistyötaholle. Korjataan poikkeamat mahdollisimman nopeasti.
Muutoksista tiedottaminen
Muutoksista, tapahtuneista poikkeamista ja vaaratilanteista ilmoitetaan puhelimitse, sähköpostilla tai henkilökohtaisella keskustelulla. Tilanteet käydään tarpeen vaatiessa läpi keskustellen ja selvitetään syyt tapahtumiin, sekä tehdään tarvittavat toimenpiteet.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt:
Lauri Kukkonen
Tomi Kivilompolo
Omavalvontasuunnitelma laaditaan toimintayksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä. Omavalvonnan eri osa-alueilla voi olla myös omat vastuuhenkilöt.
Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaavan henkilön yhteystiedot:
Lauri Kukkonen 044 236 1151
Tomi Kivilompolo 044 236 1151
etunimi@yhdessagroup.fi
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.
Yhdessä Group huolehtii ja päivittää omavalvontasuunnitelmaa aina tarpeen vaatiessa, tai se vähintään tarkistetaan vuosittain. Omavalvontasuunnitelma käydään yhdessä henkilökunnan kanssa läpi.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelman pitää olla julkisesti nähtävänä yksikössä siten, että asiakkaat, omaiset ja omavalvonnasta kiinnostuneet voivat helposti ja ilman erillistä pyyntöä tutustua siihen.
Yksikön omavalvontasuunnitelma on nähtävillä
Hautalantie 32, 60420 Seinäjoki
Internet sivuilla www.yhdessagroup.fi
ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Palvelutarpeen arviointi
Hoidon ja palvelun tarvetta arvioidaan yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai laillisen edustajansa kanssa. Arvioinnin lähtökohtana on henkilön oma näkemys voimavaroistaan ja niiden vahvistamisesta. Palvelutarpeen selvittämisessä huomion kohteena ovat toimintakyvyn palauttaminen, ylläpitäminen ja edistäminen sekä kuntoutumisen mahdollisuudet. Palvelutarpeen arviointi kattaa kaikki toimintakyvyn ulottuvuudet, joita ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen toimintakyky. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat eri ulottuvuuksiin liittyvät riskitekijät kuten terveydentilan epävakaus, heikko ravitsemustila, turvattomuus, sosiaalisten kontaktien vähyys tai kipu.
Asiakkaan palvelutarpeen arvio tehdään kirjallisesti asiakkaan ja omaisten kanssa. Palvelutarpeen arvioinnissa huomioidaan asiakkaan omat toiveet ja tarpeet, sekä omaisten havainnot ja näkökulmat.
Kuntouttavalla työotteella pyrimme saamaan asiakkaan toimintakykyä ylläpidetyksi ja parannetuksi. Palvelutarpeen arviossa voidaan hyödyntää erilaisia mittareita, kuten esim. RAI- arviointimenetelmät, VAS- asteikko kivun kuvantamiseksi mitattavaksi. Liikkuminen, syöminen, puhtaus ja ympäristön toimivuus otetaan huomioon arvioinnissa. Kokonaisvaltainen, fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen hyvinvointi huomioidaan ja ymmärretään ihmisen kokonaisuus.
Ennen palvelusuhteen sopimista pidetään yhteinen palvelutarpeen arvio asiakkaan, johon omaisten ja/tai edunvalvojan on mahdollista osallistua Yhdessä Groupin kanssa. Tarvittaessa arvioon voi osallistua myös muita yhteistyötahoja.
Palveluseteliasiakkaiden kohdalla palvelutarpeen arvio on tehty hyvinvointialueen toimesta ja sitoudumme noudattamaan sitä hyvinvointialueen palvelusetelituottajien sääntökirjan mukaisesti.
Hoito-, palvelu- tai kuntoutussuunnitelma
Hoidon ja palvelun tarve kirjataan asiakkaan henkilökohtaiseen, päivittäistä hoitoa, palvelua tai kuntoutusta koskevaan suunnitelmaan. Suunnitelman tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan elämänlaadulleen ja kuntoutumiselle asetetut tavoitteet. Päivittäisen hoidon ja palvelun suunnitelma on asiakirja, joka täydentää asiakkaalle laadittua palvelu-/asiakassuunnitelmaa ja jolla viestitään palvelun järjestäjälle asiakkaan palvelutarpeessa tapahtuvista muutoksista.
Hoito- ja palvelusuunnitelma laaditaan yhteistyössä asiakkaan ja hänen omaisen tai edunvalvojan kanssa. Säännöllinen seuranta esimerkkisi kerran vuodessa tai niin sovittaessa.
Henkilökunta on velvoitettu sitoutumaan hoito- ja palvelusuunnitelman noudattamiseen.
Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Siihen liittyvät läheisesti oikeudet yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan. Henkilökohtainen vapaus suojaa henkilön fyysisen vapauden ohella myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan. Sosiaalihuollon palveluissa henkilökunnan tehtävänä on kunnioittaa ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arvoihimme kuuluu kunnioitus. Jokainen työntekijämme sitoutuu varmistamaan itsemääräämisoikeuden toteutumisen. Omannäköinen elämä on asiakkaalle mielekkäintä elämää. Asiakas saa vaikuttaa itseään koskeviin asioihin mahdollisimman paljon.
Itsemääräämisoikeuden rajoittamisen periaatteet
Sosiaalihuollon asiakkaan hoito ja huolenpito perustuu ensisijaisesti vapaaehtoisuuteen, ja palveluja toteutetaan lähtökohtaisesti rajoittamatta henkilön itsemääräämisoikeutta. Rajoitustoimenpiteille on aina oltava laissa säädetty peruste ja sosiaalihuollossa itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan silloin, kun asiakkaan tai muiden henkilöiden terveys tai turvallisuus
uhkaa vaarantua. Itsemääräämisoikeutta rajoittavista toimenpiteistä tehdään asianmukaiset kirjalliset päätökset. Rajoitustoimenpiteet on toteutettava lievimmän rajoittamisen periaatteen mukaisesti ja turvallisesti henkilön ihmisarvoa kunnioittaen. Lastensuojeluyksiköille lasten ja nuorten itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta on erityiset säännökset lastensuojelulaissa.
Rajoittamistoimenpiteet vaativat aina sosiaali -ja terveydeydenhuollossa lääkärin perustellun luvan. Rajoittamistoimenpiteet ovat Yhdessä Groupin nykyisessä työn luonteessa äärimmäisen harvinaisia, jos kohtaamme niitä lainkaan.
Asiakkaan kohtelu
Suuri osa sosiaalipalveluista tehdyistä kanteluista koskee asiakkaan kokemaa epäasiallista kohtelua tai epäonnistunutta vuorovaikutustilannetta työntekijän kanssa. Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle, mikäli hän on tyytymätön kohteluunsa. Palvelun perustuessa ostosopimukseen muistutus tehdään järjestämisvastuussa olevalle viranomaiselle. Yksikössä tulisi kuitenkin ilman muistutustakin kiinnittää huomiota ja tarvittaessa reagoida epäasialliseen tai loukkaavaan käytökseen asiakasta kohtaan.
Yhdessä Groupin toiminta on arvojensa mukaista ja läpinäkyvää. Haluamme pitää tiiviin ja avoimen yhteyden omaisiin ja yhteistyötahoihin. Valitustilanteet käsitellään aina asian vaatimalla vakavuudella ja asian vaatimien tahojen kanssa.
Asiakkaan osallisuus
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen
Eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä ja läheistensä huomioon ottaminen on olennainen osa palvelun sisällön, laadun, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä. Koska laatu ja hyvä hoito voivat tarkoittaa eri asioita henkilöstölle ja asiakkaalle, on systemaattisesti eritavoin kerätty palaute tärkeää saada käyttöön yksikön kehittämisessä.
Palautteen kerääminen
Asiakaspalautetta kerätään suullisen ja kirjallisen palautteen kautta. Toivomme, että yhteydenotot tapahtuvat matalalla kynnyksellä. Palautetta saa jättää aina, ja palautetta pyritään myös keräämään asiakaskyselyjen kautta.
Palautteen käsittely ja käyttö toiminnan kehittämisessä
Asiakaspalautteet käydään läpi ja ne analysoidaan. Jokainen palaute on tärkeä. Haluamme toimia ja reagoida palautteen kautta saatuun viestiin. Palaute on kehittymisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Asiakkaan oikeusturva
Muistutuksen vastaanottajat:
Lauri Kukkonen
Tomi Kivilompolo
Muistutukset ja kantelut käydään asianmukaisesti läpi ja laaditaan tarvittaessa kehittämistoimenpiteitä.
Muistukset vastauksen tavoiteaika 1-2 viikkoa
PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Hyvinvointia ja kuntoutumista tukeva toiminta
Asiakkaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen
Hoitoalan ammattilaiselle koulutus luo pohjan Yhdessä Groupin toiminnan laadulle. Kuntouttava työote, asiakaslähtöisyys ja palvelutarpeen arvio mahdollistavat laadukkaan työn. Yrityksen kannustava ilmapiiri hyvään ja laadukkaaseen työskentelyyn tuovat myös innovaatioita, jotka näkyvät laadukkaan työn jäljessä.
Asiakkaiden palvelusuunnitelmiin kirjataan tavoitteita, jotka liittyvät päivittäiseen liikkumiseen, ulkoiluun, kuntoutukseen ja kuntouttavaan toimintaan.
Toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa seurataan asiakaskäynneillä havainnoimalla, sekä hyvällä kommunikaatiolla omaisten ja yhteistyötahojen kanssa.
Ravitsemus
Ravitsemusta sekä nesteytystä seurataan jokaisella käynnillä asiakkaan luona vähintään visuaalisesti, muutokset kirjataan tarvittaessa Nursebuddy- asiakastietojärjestelmään. Painoa voidaan myös seurata mm. RAI- arviointimenetelmin.
Hygieniakäytännöt
Yksikölle laaditut toimintaohjeet sekä asiakkaiden yksilölliset hoito- ja palvelusuunnitelmat asettavat hygieniakäytännöille tavoitteet, joihin kuuluvat asiakkaiden henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisen lisäksi tarttuvien sairauksien leviämisen estäminen.
Hygieniatason seuraaminen kuuluu jokapäiväisiin työtehtäviin. Varmistetaan, että käytännöt ovat yrityksen ohjeiden mukaisia. Suojaimet ovat käytössä tarpeiden sekä yrityksen ohjeiden mukaisesti. Kommunikaatio asiakkaan ja omaisten kanssa on tärkeässä asemassa tässäkin kohtaa.
Terveyden- ja sairaanhoito
Palvelujen yhdenmukaisen toteutumisen varmistamiseksi on yksikölle laadittava toimintaohjeet asiakkaiden hammashoidon sekä kiireettömän ja kiireellisen sairaanhoidon järjestämisestä. Toimintayksiköllä on oltava ohje myös äkillisen kuolemantapauksen varalta.
Yhdessä Groupilla pyritään huolehtimaan parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan tarvittavien palveluiden saannista. Suunterveydenhoitoon ja ensiapuun yrityksellä on hyvät tietotaidot ja konsultaatiomahdollisuudet. Työntekijät saavat tarvittavat ohjeistukset, koulutuksen sekä päivitetään ensiapuvalmiudet aina tarpeen vaatiessa.
Yhdessä omaisten ja asiakkaan eri hoitotahojen kanssa pidetään huolta säännöllisistä lääkäri/hoitokäynneistä ja poikkeavuuksista raportoidaan. Terveyttä edistetään asiakaskohtaisesti yhdessä omaisten ja hoitotahojen kanssa laadittujen suunnitelmien mukaisesti.
Lääkehoito
Turvallinen lääkehoito perustuu säännöllisesti seurattavaan ja päivitettävään lääkehoitosuunnitelmaan. STM:n Turvallinen lääkehoito - oppaassa linjataan muun muassa lääkehoidon toteuttamiseen periaatteet ja siihen liittyvä vastuunjako sekä vähimmäisvaatimukset, jotka jokaisen lääkehoitoa toteuttavan yksikön on täytettävä. Oppaan ohjeet koskevat sekä yksityisiä että julkisia lääkehoitoa toteuttavia palveluntarjoajia. Yksikölle on oppaan mukaan nimettävä lääkehoidon vastuuhenkilö.
Lääkehoitosuunnitelma tarkastetaan ja päivitetään aina tarpeen vaatiessa, kuitenkin vähintään vuoden välein. Lääkehoidosta vastaa yleislääkäri Dawson Clay.
Yhteistyö muiden palvelunantajien kanssa
Sosiaalihuollon asiakas saattaa tarvita useita palveluja yhtäaikaisesti – esimerkiksi lastensuojelun asiakas voi tarvita koulun, terveydenhuollon, psykiatrian, kuntoutuksen tai varhaiskasvatuksen palveluja. Jotta palvelukokonaisuudesta muodostuisi asiakkaan kannalta toimiva ja hänen tarpeitaan vastaava, vaaditaan palvelunantajien välistä yhteistyötä, jossa erityisen tärkeää on tiedonkulku eri toimijoiden välillä.
Asiakkaan palvelukokonaisuus yhdessä alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien kanssa pyritään pitämän laadukkaana ja hyvänä. Yhdessä Group seuraa alueen hyvinvointialueen ohjeistuksia ja suosituksia.
Alihankintana tuotetut palvelut
Varmistetaan alihankkijan pätevyys ja ammattitaito rekrytointiprosessimme mukaisesti.
ASIAKASTURVALLISUUS
Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa. Yksikön turvallisuuden edistäminen edellyttää yhteistyötä muiden turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa. Palo- ja pelastusviranomaiset asettavat omat velvoitteensa edellyttämällä mm. poistumisturvallisuussuunnitelman ja ilmoitusvelvollisuus palo- ja muista onnettomuusriskeistä pelastusviranomaisille. Asiakasturvallisuutta varmistaa omalta osaltaan myös holhoustoimilain mukainen ilmoitusvelvollisuus maistraatille edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä sekä vanhuspalvelulain mukaisesta velvollisuudesta ilmoittaa iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön huolehtimaan itsestään. Järjestöissä kehitetään valmiuksia iäkkäiden henkilöiden kaltoin kohtelun kohtaamiseen ja ehkäisemiseen.
Asiakasturvallisuuteen kiinnitetään huomiota päivittäin. Asiakkaan ympäristö tehdään mahdollisimman turvalliseksi ja korjataan mahdolliset epäkohdat. Kommunikaatio omaisten ja yhteistyötahojen kanssa on tärkeää. Esim. paloturvallisuusriskeistä tehdään tarvittaessa ilmoitus paloturvallisuusviranomaiselle.
Henkilöstö
Hoito- ja hoivahenkilöstön määrä, rakenne ja riittävyys sekä sijaisten käytön periaatteet
Henkilöstösuunnittelussa otetaan huomioon toimintaan sovellettava laki, esimerkiksi sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuuslaki. Jos toiminta on luvanvaraista, otetaan huomioon myös luvassa määritelty henkilöstömitoitus ja rakenne. Tarvittava henkilöstömäärä riippuu asiakkaiden avun tarpeesta, määrästä ja toimintaympäristöstä. Sosiaalipalveluja tuottavissa yksiköissä huomioidaan erityisesti henkilöstön riittävä sosiaalihuollon ammatillinen osaaminen.
Omavalvontasuunnitelmasta pitää käydä ilmi, paljonko yksikössä toimii hoito- ja hoivahenkilöstöä, henkilöstön rakenne (eli koulutus ja työtehtävät) sekä minkälaisia periaatteista on sovittu liittyen sijaisten/varahenkilöstön käyttöön. Julkisesti esillä pidettävään suunnitelmaan ei kirjata työntekijöiden nimiä vaan henkilöstön ammattinimike, työtehtävät, henkilöstömitoitus ja henkilöstön sijoittuminen eri työvuoroihin. Suunnitelmaan kuuluu kirjata myös tieto siitä, miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan.
Yksikössä toimii seitsemän lähihoitajaa ja yksi hoiva-avustaja asiakirjan laatimishetkellä. Tämänhetkinen henkilöstömäärä vastaa hyvin tarpeisiimme, myös sairastapauksien aikana.
Sijaiset käyvät rekrytointointiprosessimme läpi. Varmistamme sijaisten ammattitaidon sekä sopivan koulutuksen Terhikistä.
Työhyvinvointi on yrityksessämme erittäin tärkeää. Henkilöstön ja asiakkuuksien tasapaino on pidettävä hyvin tasapainossa. Sairastapausten kohdalla pyrimme ensisijaisesti käyttämään omia, jo asiakkaille tuttuja sijaisia.
Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Henkilöstön rekrytointia ohjaavat työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, joissa määritellään sekä työntekijöiden että työnantajien oikeudet ja velvollisuudet. Erityisesti palkattaessa asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskenteleviä työntekijöitä otetaan huomioon erityisesti henkilöiden soveltuvuus ja luotettavuus. Tämän lisäksi yksiköllä voi olla omia henkilöstön rakenteeseen ja osaamiseen liittyviä rekrytointiperiaatteita, joista avoin tiedottaminen on tärkeää niin työn hakijoille kuin työyhteisön työntekijöille. Koulutusvaatimus työtehtävän mukaan, tarvittavat luvat ja tehtävään sopivuus. Työntekijän koulutuksesta pidetään huolta ajantasaisesti.
Hoitajan tiedot tarkastetaan Terhikistä. Työntekijän soveltuvuuksissa hyödynnetään rekrytointitapahtumaan yleisesti hyväksi todettuja toimenpiteitä.
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta
Toimintayksikön hoito- ja hoivahenkilöstö perehdytetään asiakastyöhön, asiakastietojen käsittelyyn ja tietosuojaan sekä omavalvonnan toteuttamiseen. Sama koskee myös yksikössä työskenteleviä opiskelijoita ja pitkään töistä poissaolleita. Johtamisen ja koulutuksen merkitys korostuu, kun työyhteisö omaksuu uudenlaista toimintakulttuuria ja suhtautumista asiakkaisiin ja työhön mm. itsemääräämisoikeuden tukemisessa tai omavalvonnassa.
Työntekijän perehdytyksessä huomioidaan osaaminen ja työkokemus. Uudet työntekijät perehdytetään asiakastyöhön kokeneemman hoitajan, sekä esihenkilöiden johdolla, sekä käydään läpi ja allekirjoitetaan vaitiolosopimus. Perehdytys jatkuu niin kauan, kuin tarvetta siihen koetaan.
Täydennyskoulutuksia järjestetään tarpeen vaatiessa, tai niin toivottaessa. Henkilöstön osaamisessa ja koulutuksissa seurataan STM:n, Valviran, sekä HVA:n ohjeita ja suosituksia.
Tilojen käytön periaatteet
Palvelut tuotetaan asiakkaiden omissa kodeissa, asiakkaan ennalta määräämissä tiloissa tai kodin ulkopuolella kuten esimerkiksi kaupassa tai apteekissa. Hoitajat pyrkivät varmistamaan ja mahdollistamaan tilojen siisteyden sekä turvallisuuden. Perusteellisemmat siivoukset tapahtuvat alihankintana Suoluhta Oy:n kanssa.
Teknologiset ratkaisut
Henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuudesta huolehditaan pääasiallisesti matkapuhelinten välityksellä, sekä osaltaan NurseBuddy- sovelluksella.
Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden hankinta, käytön ohjaus ja huolto
Sosiaalihuollon yksiköissä käytetään paljon erilaisia terveydenhuollon laitteiksi ja tarvikkeiksi luokiteltuja välineitä ja hoitotarvikkeita, joihin liittyvistä käytännöistä säädetään terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetussa laissa (629/2010). Hoitoon käytettäviä laitteita ovat mm. pyörätuolit, rollaattorit, sairaalasängyt, nostolaitteet, verensokeri-, kuume- ja verenpainemittarit, kuulolaitteet, silmälasit. Valviran määräyksessä 4/2010 annetaan ohjeet terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehtävistä ilmoituksista.
Yhdessä Group huolehtii yhteistyössä omaisten kanssa apuvälineiden mahdollisesta tarpeesta sekä niiden hankkimisesta, asennuksesta sekä käyttöön opastuksesta ja huoltoihin ilmoittamisesta.
Terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot:
Lauri Kukkonen 044 236 1151
Asiakas- ja potilastietojen käsittely
Sosiaalihuollossa asiakas- ja potilastiedot ovat arkaluonteisia salassa pidettäviä henkilötietoja. Hyvältä tietojen käsittelyltä edellytetään, että se on suunniteltua koko käsittelyn alusta kirjaamisesta alkaen tietojen hävittämiseen, joilla turvataan hyvä tiedonhallintatapa. Rekisterinpitäjän on rekisteriselosteessa määriteltävä, mihin ja miten henkilörekisteriä käsitellään ja millaisia tietoja siihen tallennetaan. Asiakkaan suostumus ja tietojen käyttötarkoitus määrittävät eri toimijoiden oikeuksia käyttää eri rekistereihin kirjattuja asiakas- ja potilastietoja. Sosiaalihuollon asiakastietojen salassapidosta ja luovuttamisesta säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa ja terveydenhuollon potilastietojen käytöstä vastaavasti potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa. Terveydenhuollon ammattihenkilön kirjaamat sairaudenhoitoa koskevat tiedot ovat potilastietoja ja siten eri käyttötarkoitukseen tarkoitettuja tietoja, jotka kirjataan eri rekisteriin kuin sosiaalihuollon asiakastiedot.
Palveluntuottajan on laadittava sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) 19 h §:n mukainen tietoturvaan ja tietosuojaan sekä tietojärjestelmien käyttöön liittyvä omavalvontasuunnitelma. Tietosuojan omavalvontaan kuuluu velvollisuus ilmoittaa tietojärjestelmän valmistajalle, jos palvelunantaja havaitsee järjestelmässä olennaisten vaatimusten täyttymisessä merkittäviä poikkeamia. Jos poikkeama voi aiheuttaa merkittävän riskin potilasturvallisuudelle, tietoturvalle tai tietosuojalle, siitä on ilmoitettava Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle. Laissa säädetään velvollisuudesta laatia asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset ohjeet tietojärjestelmien yhteyteen.
Koska sosiaalipalveluja annettaessa asiakkaiden tiedoista muodostuu henkilörekisteri tai -rekistereitä (henkilötietolaki 10 §), tästä syntyy myös velvoite informoida asiakkaita henkilötietojen tulevasta käsittelystä sekä rekisteröidyn oikeuksista. Laatimalla rekisteriselostetta hieman laajempi tietosuojaseloste toteutuu samalla myös tämä lainmukainen asiakkaiden informointi.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa tietonsa ja vaatia tarvittaessa niiden korjaamista. Tarkastuspyyntö ja korjaamisvaatimus voidaan esittää rekisterinpitäjälle lomakkeella. Jos rekisterinpitäjä ei anna pyydettyjä tietoja tai kieltäytyy tekemästä vaadittuja korjauksia, rekisterinpitäjän on annettava kirjallinen päätös kieltäytymisestä ja sen perusteista.
Kun asiakkaan palvelukokonaisuus muodostuu sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon palveluista, on tietojenkäsittelyä suunnitellessa huomioitava erityisesti sosiaalihuollon asiakastietojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjatietojen erillisyys. Tietojen käsittelyä suunniteltaessa on otettava huomioon, että sosiaalihuollon asiakastiedot ja terveydenhuollon tiedot kirjataan erillisiin asiakirjoihin.
Yhdessä Group huolehtii omasta puolestaan sekä henkilökunnan puolesta tietosuojan noudattamisesta ja lainsäädännön osaamisesta EU:n tietosuoja-asetusten (GDPR) mukaisesti. Tämä on internetsivuillamme nähtävillä.
Työyhteisössä käydään tarvittaessa tietosuoja asioita uudelleen läpi sekä järjestetään tarvittavia täydennyskoulutuksia. Työ -tai harjoittelusuhteessa olevien kanssa kirjoitetaan vaitiolosopimus.
Tietosuojavastaava:
Tomi Kivilompolo 044 236 1151
tomi@yhdessagroup.fi
Hautalantie 32, 60420 Seinäjoki
YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Asiakkailta, henkilökunnalta ja riskinhallinnan kautta saadut kehittämistarpeet ja aikataulu korjaavien toimenpiteiden toteuttamisesta
Yksikkökohtaista tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä. Riskinhallinnan prosessissa käsitellään kaikki epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet ja niille sovitaan riskin vakavuudesta riippuen suunnitelma, miten asia hoidetaan kuntoon.
Huolehdimme parhaasta mahdollisesta asiakasturvallisuudesta ja sen kehittämisestä. Palautteisiin ja pyyntöihin reagoidaan mahdollisimman nopeasti ja korjataan epäkohdat niistä laadittavien suunnitelmien mukaan.
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään tarpeiden mukaan ja ohjeiden muuttuessa.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Seinäjoki 18.12.2024
Lauri Kukkonen
Tomi Kivilopmpolo